söndag 9 juni 2013

Renovering av kakelugn


Suddigt foto från ca 1970. 

Samma rum 42 år senare... Kakelugnen har inte eldats i under de 62 år min familj bott på Torrmyra. Själv har jag levt i tron att den var obrukbar pga några igenmurade rökkanaler. Det var åtminstone vad min far hade berättat...
Eftersom jag ändå ville utreda möjligheterna till att använda kakelugnen kontaktade jag ELDA-butiken i Värnamo som var vänliga nog att komma ut till Torrmyra och kolla läget med kakelugnen. Det visade sig att rökkanalerna inte alls var igenmurade. Däremot var kakelugnen otät och för att kunna elda i den behövdes det ett nytt rökrör och nytt bruk.

ELDA-butiken beräknade en veckas arbete för nedmontering, lagning och uppmontering. Det tog nästan två veckor! Så här såg pusslet ut när det var nedmonterat.



Just nu ser kakelugnen inte så mycket ut för världen...

Halva pusslet klart...




Nu är kakelugnen ihopmonterad igen. Återstår fogning efter att sotaren har varit och provtryckt! Allt var godkänt, men vi får vänta 4-5 månader innan vi får lov att provelda!

 

Den råa betongen på vardera sidan av kakelugnen var klädd med ett lager tyg (!) och utanpå detta satt papperstapeten fast. Efter att ha avlägsnat tyg och papper var det dags för färg. Jag har målat betongen med vanlig väggfärg. 

En spricka i murbruket.



Målat!


Det finns en del skador och skavanker på kakelugnen, något som stärker mina misstankar om att kakelugnen varit nedmonterad tidigare. Kanske i samband med att huset flyttades. 

 Sen var det ju det här med takhöjden... Eftersom vi satte in ett nytt tak och detta medförde en sänkning av taket uppstod följande problem: kakelugnen är för hög!
Lösningen blev en nisch ovanför själva kakelugnen som ser ut så här.

Kakelugnen fortfarande ofogad. Högersidan blev bra eftersom tapeten gick precis emot muren. Däremot kommer vi att behöva sätta upp en kvartsstav på vänstersidan där det uppstod en smal spalt mellan tapet och mur. Sedan behövs det nog lite städning... Dessutom ska jag putsa luckorna så att vi kan montera in dem.

Fogning klar! ELDA-butiken hade glömt bort mig - ringde och skämdes i slutet av mars, men sen åkte de snabbt ut till huset och gjorde jobbet!
Luckorna putsade och på plats!
 Golvsocklar på plats! Dags för proveldning snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar