söndag 9 februari 2014

En återställare behövs ibland...

Jag läste på om återställare på nätet - ja, inte "dagen efter"-återställare, om nu någon tror det... Utan "rätta till väggen"-återställare. Det stod att det var dyrt, svårt, inte blev bra, kladdigt och knepigt i största allmänhet. Dessutom sa vår snickarkompis att vi skulle smäcka upp gips istället. 

Jag gick därför in på min lokala färgaffär med mest negativa förutfattade meningar i bagaget. Först blev jag förvånad över priset - inte speciellt dyrt, även om jag var tvungen att köpa en hink våtrumslim till, för det skulle man ha att limma tapeten med. Men att nio kvadratmeter återställartapet kostade 359:- kunde jag faktiskt inte tycka var särdeles dyrt...

Läste sedan noga på hur man skulle gå till väga vid själva monteringen. Mät noga (som vid vanlig tapet, alltså!), ta rikligt med lim på väggen (som vid vanlig tapet, alltså!), var noga med att trycka ut ojämnheter (som vid vanlig tapet, alltså!). Man fick inte vika återställaren runt hörn, och det var nästan självklart eftersom den var tjock som en wellpapplåda!

Jaha - där satt den första våden - till på köpet i taket och snedtaket! Och den ramlade inte ner, heller! Slätt blev det, inga luftbubblor, även om det blev en liten synlig skarv på att ställe, som bara jag vet om!

Så nu har jag gjort det! Tagit mig en återställare för första gången i mitt liv!

 Återställarens inträde i Torrmyra
  • Treetexskivor i snedtaket. Användes som isolerande väggskivor från 30-talet och ca 40 år framåt i tiden. Den understa tapeten i 40-talsstil med sirliga blommor på ljusgrå botten. På den hade jag lyckats smäcka upp en mindre charmig vit strukturtapet från 80-talet...

 

  • Måla Treetexen eftersom den suger mycket vätska!




  • Limma på vägen med M Y C K E T våtrumslim. 
  • Vänta 15 minuter tills det blir ordentligt klibbigt.




  • Upp med första våden återställare som du klippt till efter noggrann mätning.







  • Släta ut alla eventuella luftbubblor, pressa fast tapeten noga i alla kanter och hörn.





  • Fortsätt limma nästa våd kant i kant tills rummet är klart.
  • Det går att måla direkt på återställaren. Jag ska nog sätta upp en tapet och har läst mig till att det går åt mycket lim igen, eftersom återställaren också är ganska törstig av sig! (Precis som Treetexen, alltså - ingen koppling till några andra slags "återställare"...!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar