söndag 5 oktober 2014

Dörr med överraskning...


Glasdörren på övervåningen

Det finns en speciallösning på övervåningen i Torrmyra. Trapphuset byggdes till någon gång på 30-, 40-talen när huset byggdes om till två lägenheter. Mellan den yttre hallen (i trapphuset) och den inre satte man två fönster och en glasad dörr. 


När jag bodde hemma på 80-talet fick jag den lysande (?) idén att måla denna dörr S V A R T... Idag var det dags att rätta till det misstaget! 






Med hjälp av varmluftspistol och skrapa lossnade färgen ganska lätt. Det doftade gott när jag kom ner till träet och linoljefärgen började dofta av värmen den utsattes för!


Sedan var det ju den där masonitskivan på utsidan... Efter lite funderande beslöt vi att ta bort den...






Tyvärr fanns det ingen spegel av gediget trä under - istället upptäckte vi att även insidan av dörren var av masonit, men så välgjord att vi inte anade att det var fallet... Surprise!!!


Av konstruktionen att döma har det varit glas även i nedre delen av dörren. Kanske har det gått sönder och någon snickarkunnig människa (farfar, kanske?) lagade med masonit. 







Ja, så här ser dörren alltså ut just nu. Har ännu ingen lösning...








Överraskning #2


Eftersom färgen på dörren till toaletten lossnar här och där beslöt jag att skrapa ren den. Blev ganska snopen när jag upptäckte att själva dörrbladet var en masonitskiva! Ramen runtom är gediget trä, grundmålat med samma linoljefärg som alla andra snickerier på övervåningen... 


Så just nu ser toalettdörren ut så här...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar