tisdag 1 oktober 2013

Syrenbersån!

Alla vill ju ha en stor syrénberså...

Barndomsminnen! Höskörd, elva-kaffe för de vuxna i bersån (själv fick jag läsk, vilket var en höjdpunkt i tillvaron), men jag fick naturligtvis delta i samkvämet i den gröna grottan! Jag minns också hur jag förfasades när mina föräldrar skulle "föryngra" ena delen av bersån och helt sonika klippte ner högersidan till marknivå... Jag trodde A L D R I G den skulle växa upp igen...
Det växte också "smällbär" i vänstra änden av bersån, ni vet såna där små vita bär som säger "poff" när man trampar på dem. Giftiga lär de också vara, men jag har inga minnen av någon större längtan att som barn smaska i mig några mängder av nämnda bär...
Det har ju gått några år sedan någon fikade inne i bersån - av den enkla anledningen att det inte gått att komma I N i den! D J U N G E L!




Tre månader, en röjsåg och en grensax senare! 


Med luft och ljus kanske de nya små skotten kan orka växa till sig underifrån! Medge ändå att man kan njuta inne i skuggan en het sommardag! Eller för den delen, även en sval sensommarkväll. Man har till och med viss sjöutsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar