lördag 10 maj 2014

Perenner




Botaniserade bland Granngårdens perenner och hittade en del som jag hoppas kommer att passa i trädgården!







Så där ja! Bort med nervissnade minipåskliljor och dit med tre Mossflox på varje hörn vid verandan! Efter att ha planterat dem läste jag på nätet att de tydligen breder ut sig J Ä T T E M Y C K E T... Det kan inte hjälpas - nu är de på plats!







På den norra sidan av verandan frodas Acleja och Stormhatt, men eftersom Aclejan är nästan svart och Stormhatten just nu mest är grön (blomning i juli) så kanske jag skulle pigga upp den skuggiga rabatten med något... R O S A! Tre plantor Astilbe ska nu försöka etablera sig mellan Stormhattens frodiga grönska... Jaja, bladfärgen bryter i alla fall av!













Stockrosor på södersidan av verandan. Ska bli spännande att se om den där lilla lilla plantan verkligen kan bli 2 M E T E R hög...?!









Tillsammans med stockrosorna placerade jag ett gäng Stäppsalvior. Tänker mig att stockrosornas ljusrosa färg skulle kunna passa bra ihop med den blålila salvian. I samma rabatt förväntar jag mig även ett gäng Asiatiska liljor i vitt, rosa och cerise som bör gå i blom i juni/juli. Om färgerna ska bli riktigt bra borde jag kanske tillsätta något silvergrått... Ulleternell borde fungera!










Idag såg rabatten ut så här. Har knipsat av alla vissnade påskliljor så just nu ser det ganska trevligt ut med Pingstliljor blandat med uppväxande Stormhatt. Där tulpanerna står ska alltså sommaren bestå av liljor, stockrosor, Stäppsalvia (och förmodligen Ulleternell...)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar