måndag 1 april 2013

Tapeter, tapeter!



När jag var tonåring bodde jag i det kallaste rummet på bottenvåningen i Torrmyra... Trots att det fanns/finns ett stort gammalt gjutjärnselement minns jag att vi var tvungna att komplettera med ett elelement under ett av fönstren. Anledningen till kylan var förstås att isoleringen var aningens undermålig i kombination med rummets "väderstrecksmässiga" placering - gaveln pekar i rakt nordlig riktning, nordanvinden fick dessutom ordentligt med fart över sjön! 
När det nu är dags för färgsättning valde vi en "varm" tapet ur Boråstapeters kollektion "Karlslund". Vallmo heter tapeten som har sitt historiska ursprung i 1880-talet då Göteborgs Tapetfabrik startade sin verksamhet. Jugend så det förslår! 

Något suddig bild, tyvärr - men så här har rummet sett ut de senaste  50-60 åren. Den gamla tapeten är klart cool, men så trasig... Har sett den på någon website med gamla originaltapeter som jag inte hittar tillbaka till nu...

Samma rum, samma vinkel  (i stort sett) - någon skillnad?

Gjutjärnselementet med den gamla tapeten...

...och med den nya!

Ganska mycket spill blir det med en mönsterpassning på 53 centimeter...

Försöker tänka mig hur det blir med foder och lister... Och trägolvet som gömmer sig under korkmattan!






















Jag har sagt det tidigare - men det tål att upprepas: 
Easy Up-tapeter "is da shit!"


Ibland ska man ha tur! Raimo tog en sväng runt REA-avdelningen på färgaffären och hittade denna! Hudiksvalls teater pryder numera väggarna i "finhallen" i Torrmyra!

En förklistrad modell istället för Easy-Up. Har tapetserat med den här modellen en gång för 25 år sen. Den ska blötas i en balja vatten och sedan ligga och svälla precis som en "vanlig" tapet. Lite trixigt, men det funkar OK. Nu sitter den på väggarna i hallen i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar